Bli medlem

Paul van Dyk (Berlin) spelar i Stockholm i påsk

Nöje & kultur

Baltic Battle 35 jubileum
Ett jäkla drag var det när SLM Stockholm firade 35 jubileum för Baltic Battle på Astoria...  

Ingen sover på Stockholms stadsteater
Har du inte varit på Stockholms stadsteater på ett tag ska du definnitivt försöka att bo...  

Hör Boy Georges bästa låtar och mixar, inför Spring Break Cruise
Torsdag-fredag 10-11 mars håller Monday Bar sin Spring Break Cruise på Silja Galaxy. Som...  

FIlmgalasäsongen är här - vilken är din filmfavorit?
Nu ska årets bästa filmer utses. Rösta på din favorit!  

Stephen Gately är död
Artisten Stephen Gately, 33 år, från irländska popbandet Boyzone hittades död på Mallorc...  

Snart börjar Stockholm Queer Film Festival
Queer Filmfestival tjuvstartar årets Stockholm Pride, helgen den 25-26 juli. Bl a visas ...  

Hör P3s möte med Antony Hegarty
Radioprogrammet P3 Pop har träffat Antony från Antony and the Johnsons. Programmet sänds...  

Niclas Ericsson romandebuterar med thriller om bögsex och mord
Niclas Ericsson romandebuterar med en bögthriller i vår. Hans bok Familjehemligheter är ...  

Rusning efter biljetter till Monday Bars fest på Berns på måndag
BERNS by MONDAY BAR med MARCO V äger rum på måndag 7 juli. Nu är snart förköpsbiljettern...  

Clean vs Gina The Ultimate Boy & Girl Spring Party
Sju DJs på Nalen lördag 3 maj då Clean groups två fester Clean och Gina slår sina påsar ...  

Ryan Philippe vägrade skoja om gammal bögroll
Den alltid lika plumpe Jay Leno har tvingats be om ursäkt för ett par bögskämt i sin sho...  

Heath Ledger är död
En av Hollywoods verkligt begåvade unga skådespelare har avlidit, 28 år gammal. Heath Le...  

Senaste artiklar:

Berlins okrönte technokonung kommer till Stockholm och spelar på Skärtorsdag.
Av Henrik Tornberg  Söndag, 1 April 2007
NÖJE & KULTUR   
"Jag gör dansmusik, och vill inte sätta någon etikett på det jag gör.  "

Tyck till: Hur uttalar Paul van Dyk sitt efternamn?
"vann Dijk"
"fann Dujk"
"fann Dajk"

På skärtorsdag har Monday Bar bjudit hit en legend inom den elektroniska dansmusiken, kanske till och med världens just nu populäraste DJ. Åtminstone har en kvarts miljon läsare världen över röstat fram honom de senaste två åren som nr 1 på DJ Mags årliga DJ Top 100. Han placerar sig före andra giganter inom den internationella, kommersiella dansscenen, herrar som Tiesto, Armin van Buuren och Carl Cox. Vi talar om tyske Paul van Dyk.

Paul van Dyk är omöjlig att placera i en enda dansmusikskategori, men klart är att den före detta östtysken har gjort en formidabel karriär på egna meriter som DJ och som musikproducent med bl a egna skivbolaget VANDIT. Besöket i Stockholm är en del av en turné för hans webradiostation VONYC.

Paul van Dyk är från östra Tyskland och har sina musikaliska rötter i den tyska rejvscenen i början av 90-talet, en tid då technokulturen var ganska psykedelisk och flummig (van Dyk släppte t ex musik under aliaset Visions of Shiva på den tiden). Den nya musiken ansågs också subversiv och tillmättes av anhängarna revolutionär kraft. Love parade i Berlin är det mest kända exemplet på vilken folkrörelse technon var under de här åren. van Dyk etablerade sig snabbt som både DJ, producent och remixare.

Det dröjde dock till 1998 innan han fick sitt stora kommersiella genombrott med låten som kommer att (för)följa honom så länge han är kvar i musikbranschen, For an angel. Den har otaliga gånger röstats fram som den bästa trancelåten någonsin och hitversionen från 1998 kan också sägas vara utgångspunkten för allt han släppt efteråt: van Dyks signatursound är snabbt, tungt, melodiskt, avskalat harmonimässigt komplext - och faktiskt romantiskt trots att det handlar om en mycket teutoniskt marcherande form av dansmusik. van Dyk gör idag elektronisk dansmusik för storstaden och klubbpubliken snarare än skogsrejvet och goa-nissarna.

Den storstad där han själv lever och verkar är förstås Berlin, där han har varit en kraft i musiklivet de senaste 15 åren: som klubbpromotor, skivbolagsdirektör, DJ, radio-DJ och allmän dansmusikambassadör. Berlin har kanske mer än någon annan västeuropeisk stad förändrats sedan början av 90-talet, på sociala, politiska och kulturella plan. Öppnandet av muren ledde till att stora centrala områden i stan plötsligt stod tomma då folk flyttade ut till nybyggda förorter. Då flyttade konstnärerna, ungdomarna och technoklubbarna in. Det ledde till en oanad kreativ explosion av undergroundkultur som i viss mån fortfarande är ett kännetecken för staden.

- Jag älskar Berlin, säger han. Det finns verkligen något för var och en här. Men framför allt har Berlin plats för alla typer av människor fortfarande, trots att staden moderniseras så snabbt. Det tycker jag är viktigt, att energin inte går förlorad.

Berlin är fortfarande är en av Europas viktigaste scener för ung konst och design, och även om dess elektroniska musikscen förklarats död vid ett par tillfällen fortsätter även den att återuppstå i nya former. Techno är ju förändring - och den ständigt i förändring stadda staden Berlin är den perfekta staden för den typen av musik. Paul van Dyk reser världen runt en stor del av året, men säger att han inte skulle kunna tänka sig att bosätta sig någon annanstans än Berlin.

Även Pauls egen musik har förstås förändrats. På senare år har van Dyks egna produktioner utvecklats åt två håll, parallellt. Dels har han släppt en rad vokala singlar med poprefränger, i gränslandet mellan house och progressive eurotrance: Time of our lives och The other side är två exempel. Samtidigt har han på i sina Politics of Dancing-mixar gått tillbaka till ett hårdare, aggressivare och mycket tyskt sound. Uppblandat med lite av vad som är populärt för stunden. Det är en svår balansgång, men han lyckas faktiskt fortfarande tilltala både en initierad technopublik och dem som vill ha topplistehits. Men "trance" vill han inte gå med på att han gör eller spelar.

- Jag spelar "banging tunes" [som DJ, reds anm] - och inget annat, säger han och verkar lite irriterad på begreppet trance. Jag gör dansmusik, och vill inte sätta någon etikett på det jag gör.

Man må kalla det vad man vill, men låt oss säga att Paul van Dyks sound är hans alldeles eget, och att många nog (även om han alltså inte gör det själv) skulle kalla det tranceigt i alla fall. Räkna med full fart på Münchenbryggeriet på torsdag.

HENRIK TORNBERG

Paul van Dyk, Münchenbryggeriet, Skärtorsdag
Ursprungligen hade Monday Bar bokat van Dyk till Berns, men eftersom man där inte skulle haft full kontroll över ljud och annan teknik har Staffan Ridelberg och Johnny Bot valt att lägga festen på Münchenbryggeriet istället.

- Paul van Dyk är värd det absolut bästa och i denna lokal kan vi bygga ett gigantiskt dansgolv med ett oslagbart ljud, säger Staffan. För oss är viktigt att göra denna fest exakt efter Paul van Dyks önskemål. Vi frågade Monday Barlka andra djs han skulle vilja att Monday Bar bokar att spela och utan att tvekan sa han David West och Özgür Can, två svenska djs och stjärnproducenter som redan är välbekanta för Stockholmspubliken.

David West värmer på stora golvet innan Paul van Dyk kliver på och Özgür spelar med sin dj-partner JdotP i det mindre golvet "Dumb n Furry Room". JdotP som med Özgür bl a driver klubben-i-klubben Vardagsrummet på Göta Källare på helgerna har nyligen haft några mycket framgångsrika låtar på DJDownload.com's tio-i-topp-lista.

Biljetterna är släppta på det vanliga förköpsstället C.U.M. Clubwear på Klara Norra Kyrkogata 21-23.


HENRIK TORNBERG
Kommentera den här artikeln?
För att kunna starta eller delta i diskussioner på Sylvester behöver du först bli medlem. Det är gratis och tar bara några minuter.

Redan medlem? Logga in här

Ingen har kommenterat den här artikeln än.